Yoga

Naast gezonde voeding zijn voldoende beweging en verminderen van stress belangrijke aandachtspunten voor een gezonde leefstijl. Met een gezonde leefstijl vergroot je de kans om vitaal oud te worden en gezondheidsklachten te voorkomen. Yoga is door de vele verschillende vormen waarin het beoefend kan worden, uitermate geschikt om in deze behoeften, beweging en ontspanning, te voorzien.

Yoga werkt op allerlei fronten tegelijk. Je maakt je spieren en het bindweefsel sterker en soepeler. Belangrijk in yoga is aandacht voor de adem. Je hoofd wordt rustiger en daardoor kalmeert je zenuwstelsel waardoor de productie van stresshormonen vermindert. Logisch dat je humeur hier ook door verbetert. Sinds een aantal jaren ben ik actief als yoga-docente en opgeleid in zowel poweryoga als yin yoga.

Poweryoga (yang)
Poweryoga is de meest actieve en inspannende vorm van yoga, hiermee werk je aan kracht en conditie. Minder inspannende varianten zoals vinyasa yoga zijn ook populair. Kenmerkend aan deze vormen van yoga is het actieve element. Verschillende yogahoudingen gaan vloeiend in elkaar over op het tempo van de adem. Hierdoor ontstaat een flow van staande, zittende en liggende houdingen. Achteroverbuigingen, twist, vooroverbuigingen komen allemaal aan bod. Veel houdingen vragen krachtinspanning waardoor spieren worden gevormd.

Yin yoga
Yin yoga is gericht op losmaken van bindweefsel en fysieke ontspanning. Bij yin yoga zijn de houdingen altijd dicht bij de mat en wordt spierspanning zoveel mogelijk vermeden. Eenmaal in een houding wordt je juist uitgedaagd om spierspanning die niet nodig is om in de houding te blijven los te laten. Hiermee wordt maximale ontspanning van spieren bereikt en komt er rek op het bindweefsel. Dit bindweefsel houdt vaak spanning vast. Houdingen worden vaak langer volgehouden, soms wel tot 3 minuten. Gedurende deze tijd wordt steeds weer aandacht gevraagd voor de adem en voor het bewust worden en loslaten van spierspanning.

 

Yin Yang Yoga, een combinatie

Om de voordelen van beide vormen te combineren pas ik regelmatig elementen van beide vormen toe. Soms ook in combinatie met pilates oefeningen. Op deze wijze kan ik maatwerk leveren en aanpassingen doen aan de ontwikkelingen die jij doormaakt en hiermee bijdragen aan het oplossen van de klachten die jij ervaart.

 

 

Adem

In alle houdingen staat de ademhaling centraal. Adem is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt in een druk bestaan. Bewust ademen verdient veel aandacht. Adem helpt om in verbinding te komen met jezelf en is het middel om te ontspannen. Aandacht voor adem kan op alle momenten van de dag en op alle mogelijke locaties.

 

Oefening voor thuis (of op het werk):

Sluit maar eens je ogen (nadat je dit hebt gelezen) en ga met je aandacht naar je ademhaling. Misschien voel je nu al dat je hoog ademt en niet lekker doorademt naar je buik. Je buik voelt dan al vaak gespannen. Met gesloten ogen zes tellen in en ook weer zes tellen uitademen en dat drie keer herhalen, geeft vaak al een heel ander gevoel. Meer in contact met jezelf en meer ontspannen. Je kunt je misschien voorstellen dat dit voor een lastig gesprek veel meer vertrouwen en energie geeft.

 

 

Heb je interesse of heb je vragen, neem contact met mij op middels het contactformulier.